INTERNAREA DE URGENTA
Conform legii asigurarilor de sanatate, toti pacientii cu domiciliul
in Romania beneficiaza de asistenta medicala de urgenta gratuita.
Serviciile medicale sunt decontate de catre CNAS pe perioada de
urgenta, indiferent daca pacienții au sau nu calitatea de asigurat.
În cazul pacienților neasigurați încetarea / continuarea starii
de urgenta este certificata de medicul curant, este inscrisa in
FO si vizata de seful de sectie.
Pacientul neasigurat trebuie informat de incetarea starii de urgenta
si de obligativitatea de a-și clarifica situatia conform cu procedura
de mai jos.
Mentinerea acestuia in spital se face doar cu condiția plății cheltuielilor
de spitalizare in afara perioadei de urgenta in baza unui Angajament
de plata semnat de bolnav si contrasemnat de medical curant. Angajamentul
de plata se va depune de către asistenta șefă la oficiul juridic,
cu adresa de inaintare inregistrata la registratura spitalului.
INTERNAREA IN SPITALIZARE PROGRAMATA CONTINUA / DE ZI
Medicul curant are următoarele obligatii:
- Solicita biletul de trimitere de la medicul de familie.
- Informeza pacientul despre diagnostic si procedurile care urmeaza
sa fie efectuate.
- Informeaza pacientul privind capacitatea spitalului de a asigura
costurile tratamentului medical.
Pacientul :
Se prezinta la biroul de internari cu :
- Actul de identitate
- Biletul de internare semnat de medicul din ambulator
- Obligatoriu dovada calitatii de asigurat eliberat de CJAS de domiciliu
sau adeverinta de la locul de munca cu mentiunea ca s-a platit contributia
la C.A.S.
- Card de sanatate.
Biroul de internari:
- Daca pacientul NU se regaseste in baza de date, sau NU poate prezenta
dovada calitatii de asigurat va semna ANGAJAMENTUL DE PLATA (prin
acest document pacientul se angajeaza sa prezinte in timp util dovada
calitatii de asigurat sau sa achite cheltuielile de spitalizare);
pacientul este notat în foaia de observație ca "neasigurat/angajament
de plata".
- In cazul în care un pacient asigurat sau neasigurat solicită o
interven?ie medicală care nu se află pe lista serviciilor medicale
spitalicești decontate sistemul de asigurări sociale de sănătate,
pacientul va semna ANGAJAMENTUL DE PLATA a serviciilor solicitate
contra cost.
- Va preda in data de 25 ale lunii toate Angajamentele de plata
catre Serviciul Contabilitate cu adresa de inaintare conform modelului
anexat;
- Arhiveaza dovada calitatii de asigurat;
- Daca dovada este prezentata in timpul spitalizarii sau dupa externare
(in luna in care bolnavul a fost externat), la Biroul de internari,
dupa operarea in FO electronica a
schimbarii calitatii de asigurat, dovada se arhiveaza;
- Daca dovada de asigurat este prezentata in perioada urmatoare
lunii in care bolnavul a fost externat, dupa operarea in FO electronica
a calitatii de asigurat biroul de internar o va trimite biroului
contabilitate pentru ca neasiguratul sa fie scazut din evidentele
Contabile.
ANGAJAMENTUL DE PLATA:
Prin acest document pacientul se angajeaza:
- sa prezinte in timp util dovada calitatii de asigurat sau
- sa achite cheltuielile de spitalizare, daca nu poate face dovada
calitatii de asigurat sau ăn cazul în care solicita servicii medicale
contra cost.
Prezentarea dovezii calitatii de asigurat se face in timpul spitalizarii
sau dupa externare fara a depasi luna calendaristica a zilei externarii.
Dovada de asigurat se depune la biroul de internari sau la asistenta
sefa care are obligatia de a o transmite biroului de internari.
In sectie Bolnavului neasigurat ajuns in sectie i se recomanda
sa prezinte dovada de asigurat pe timpul internarii. Asistenta sefa
va trimite dovada de asigurat biroului de internari, unde va urma
procedura prezentata mai sus. La fel va proceda cu dovada de asigurat
primita dupa externarea bolnavului.
Serviciul de statistica Pina la data de 25 ale fiecarei luni verifica
in baza de date a spitalului situatia neasiguratilor din luna precedenta,
confruntind-o cu situatia validarilor primita de la Institutul DRG.
Dupa ce pune de acord cele doua situatii, intocmeste un tabel (conform
anexei) pe care il inainteaza atit biroului contabilitate, in vederea
inregistrarii neasiguratilor in evidentele contabile.
Biroul Contabilitate Procedeaza la inregistrarea in contul sintetic
si analitic de Debitori a neasiguratilor in baza tabelului primit
de la Serviciul de statistica.
Opereaza incasarile de la bolnavii neasigurati si comunica trimestrial
conducerii unitatii situatia bolnavilor ramasi neasigurati.
Opereaza scoaterea din evidenta a bolnavilor neasigurati care au
prezentat ulterior dovada de asigurat, in baza dovezii primite de
la Biroul de internari. Ca si document justificativ de inregistrare,
anexeaza o copie a acestei dovezi, originalul predându-l la sectie
pentru a se atașa Foii de observatie a bolnavului.
Procedeaza la intocmirea formelor legale de urmarire a bolnavilor
neasigurati pentru recuperarea debitelor, in baza comunicarilor
de la Serviciul Statistica, respectiv de la Biroul Contabilitate.
OBLIGATII
1. MEDICUL CURANT IN AMBULATORUL DE SPECIALITATE
a. Comunica pacientului toate informatile necesare privind diagnosticul,
investigatiile necesare pentru precizarea diagnosticului, si manevrele
terapeutice.
b. Informeaza pacientul privind capacitatea spitalului de a asigura
costurile tratamentului medical
c. Comunica pacientului necesitatea de a fi asigurat, si optiunile
legate de calitatea de asigurat.
d. Completeaza biletul de internare
2. BIROUL DE INTERNARI
Verifica existenta documentelor necesare internarii:
- Carte de identitate
- Bilet de internare
- Document care atesta calitatea de asigurat, sau Angajamentul de
plata
- Card de sanatate
Obiecte necesare la internare: (se comunica pacientului)
Informarea se face la biroul de internari sau asistenta care va
prelua pacientul pe sectie cu urmatorul text:
Obiectele si materialele necesare igienei dvs. personale in spital:
- Crema si aparat de barbierit ;
- Pieptene si perie de par ;
- Prosop, burete si sapun ;
- Periuta si pasta de dinti ;
- Pijamale / camasa de noapte ;
- Halat si papuci ;
Daca nu le detineti, sau le-ati uitat acasa, sau nu au putut fi
aduse datorita starii dvs. de urgenta, ele pot fi aduse cat mai
repede de un apartinator, sau pot fi cumparate cu preturi accesibile
de la magazinele functionale din spital.
Obiectele de valoare nu se pastreaza cu dvs. in spital: Spitalul
nu îi asuma responsabilitatea pentru obiectele de valoare ca de
exemplu bani, bijuterii si alte bunuri personale. Pacienii sunt
rugati sa trimita acasa prin intermediul rudelor bunurile personale,
inclusiv obiectele de valoare, bijuteriile si documentele importante.
Pastrati numai sume mici de bani (suficienti pentru cheltuieli zilnice,
sau eventual pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de drumul
de intoarcere de la spital acasa).
Nu uitati! Comunicati personalului spitalului numele, adresa si
numarul de contact ale rudei dvs. cea mai apropiata.
Programarea pentru internare:
Internarea pe sectie se poate face:
- imediat, in urma consultului de specialitate din ambulator
- programat, in cazul in care nu este posibilă asigurarea internarii
din cauza incapacități de asigurare a conditiilor de internare (conditii
hoteliere sau conditii tehnice medicale gradul de utilizare a
echipamentelor, in special de iradiere)
In cazul transferului pacientului de pe o sectie pe alta se face
cu acordul medicului sef de sectie in baza protocolului de transfer.
Boala cronica este aceea care nu pune in pericol
viata pacientului. Astfel, in cazul unui bolnav cronic există doua
posibilităti fie este tratat imediat si atunci plăteste, fie beneficiaza
de fondurile sistemului de asigurari de sănătate din Romania, dar
se inscrie pe o lista de așteptare. Lista de așteptare se crează
dupa o programare realizata de medic.
Un bolnav cronic care se prezinta la control, avînd eventual si
dureri, poate fi amanat pentru internare, dacă medicul curant consideră
acest lucru, ori daca sectia în care bolnavul solicită internarea
este aglomerata.
Exceptie la programare fac urgentele care nu suporta nici o amanare.
Programarea pentru bolnavii cronici trebuie să asigure evitarea
aglomerarilor din spital si, implicit, disconfortului pacientilor.
Lista de asteptare a fiecarei sectii este gestionată de catre medicul
sef al sectiei si informează continuu asistenta sefa. Aceasta lista
contine datele pentru identificarea pacientului, datele medicale
esentiale si data programarii pentru internare cu perioada estimata
de spitalizare.
Regulile de gestionare a listelor asteptare/programare
Înscrierile pe listele de asteptare se fac prin acordul pacientului
pe baza informarii adecvate, iar indicațiile si contraindicațiile
tratamentului, precum si inscrierea sau stergerea de pe lista de
asteptare sunt inițiate de medicul curant.
Administrarea listei de asteptare/programare se face tinand cont
de
- cicliciltatea tratamentului pe care il urmează pacientul,
- in baza evidentei paturilor disponibile la nivel de sectie,
Pacientii de pe listele de asteptare trebuie să beneficieze de îngrijire
în ordinea recomandarilor de specialitate, bazate pe rezultatele
preconizate. Daca aspectele mentionate mai sus nu se pot diferenția,
atunci îngrijirea trebuie acordată in ordinea cronologică a înscrierilor.
Ordinea pacientilor pe lista de asteptare poate fi modificată în
cazul în care starea pacientului se schimbă, sau apar alte nevoi
de ingrijire, dar acest lucru nu poate defavoriza starea pacientilor
aflați inaintea acestuia.
Medicul sef al fiecăre sectii poate desemna o persoană responsabilă
pentru administrarea listei, care inregistreaza datele pacientilor
in conformitate cu informatile primite de la medicul curant, si
conform legii se publică pe site-ul spitalului.
Daca medicul curant al unui pacient observă, în urma consultării
sau in baza declaratiei pacientului, ca acesta nu este apt pentru
ingrijiri în momentul specificat pe listă, este obligat sa raporteze
imediat persoanei care gestioneaza lista.
Daca pacientul este apt de ingrijire trebuie programat in cel mai
scurt timp.
Medicul curant comunică disponibilitatea pacientului celui care
gestionează lista de așteptare, după care, de comun acord cu medicul
curant, se stabilește o nouă dată pentru consultație.
Persoana responsabilă pentru gestionarea listei de așteptare va
publica pe site informația din care să reiasă în mod concret posibilitatea
de a indentifica locul ocupat de pacienți pe lista de așteptare.
Obligativitatea gestionării listei de așteptare nu afectează dreptul
spitalului de a asigura servicii de îngrijire a sănătății conform
planului propriu de planificare, în cazul în care acestea sunt altele
decât cele de pe lista de așteptare. Dacă spitalul are o listă de
așteptare, aceasta trebuie gestionată conform regulilor listei de
așteptare instituționale.
Reguli de vizitare
Grija fata de pacieni este prima preocupare a spitalului nostru.
Pentru a optimiza serviciile medicale si de asistenta , vizitarea
pacienilor este limitata la un anumit program si de aceea îi rugm
pe pacieniti si pe vizitatori sa respecte orele de vizita dupa cum
urmeaza:
Accesul liber zilnic intre orele 15.00-17.00 si sambata duminica
orele 10.00-12.00 si 15.00-17.00.
Vizitele sunt restricionate în afara orelor de mai sus.
Vizitele care se fac în afara acestui program, numai in cazuri speciale,
pot fi stabilite cu personalul medical al sectiei (medicul sef de
sectie, medicul curant, sau asistenta de salon). În interesul securitatii,
combaterii si prevenirii incendiilor si din cauza spatiului redus
al sectiei, uneori vizitatorilor li se poate cere sa praseasca spitalul.
Doar cel mult doua persoane pot vizita un pacient în acelai timp.
Aceasta problema ramâne la decizia medicului sef al fiecarei sectii.
Copiii care îsi viziteaza rudele în spital trebuie sa fie însoiti
si supravegheati tot timpul de catre un adult.
Vizitatorilor li se va cere sa plece imediat dupa ora 17:00 si numai
prin holul principal de la intrare, astfel încât sa se permita personalului
sa pregateasca pacienii pentru noapte. Vizitatorilor si rudelor
li se cere sa sprijine personalul pentru a se asigura ca toti vizitatorii
pleaca în momentul în care li s-a cerut acest lucru.
Vizitatorilor li se cere sa ia la cunostinta regulile de igiena
a mâinilor si sa accepte sfaturile personalului din spital în legtura
cu protocolul de tinere sub control a infectiilor, ca de exemplu
gastroenterita virala (sa poarte îmbracaminte de protectie pe care
au primit-o de la dispecerat cand au intrat in spital, sa se spele
pe mâini etc.). Daca sunteti racit, aveti gripa sau nu va simtiti
bine, este indicat sa nu faceti vizite in spital.
Reguli speciale de vizitare
Puteti obtine aprobari speciale pentru vizite în afara programului
obisnuit de la medicul sef de sectie în cauza. Aprobarile sunt acordate
numai în cazuri de boli grave sau pentru a nu îngreuna situatia
rudelor.
Securitatea mediului spitalicesc
Folosirea telefoanelor mobile sau a statiilor de emisie-recepie
este interzisa la etajele cu pacienti sau în preajma zonelor de
tratament a acestora deoarece interferenele electromagnetice pot
bruia echipamentul medical esential care monitorizeaza starea pacienilor.
Folosirea telefoanelor mobile cu camera foto este strict interzisa.
Folosirea camerelor video în scopul filmarii este strict interzisa.
În anumite situatii, acest lucru poate fi permis numai cu aprobare,
iar o asistenta sau alt membru al personalului va monitoriza filmarea.
Va rugam sa luati la cunostinta faptul ca un comportament neadecvat
din partea rudelor sau pacienilor nu va fi tolerat. În cazul unei
astfel de situatii, paza sau gardianul vor fi chemati.
Coborarea/Preluarea pacientilor
Va rugam sa luati la cunostinta ca preluarile cu targa, sau scaunul
cu rotile sunt disponibile atat la intrarea unde exista si acces
pentru autosanitarele ce se adreseaza Camerei de garda cat si la
intrarea prin Ambulatorul de Specialitate .
|